29 juni 2009

Milos - strändernas ö

Söndagen tillbringade jag med sol och bad på Folegandros och på kvällen var det sen dags för färjan till Milos. Det blev en Superjet igen - snabbt och effektivt mellan dessa små öar. Jag kom fram till Milos och hade inga problem med att hitta boende. Den här gången valde jag att bo på hotell i Adamas, Lagada Beach Hotel. Det är hamnstaden på Milos och enligt ö-luffarguiden jag läste på vägen så är detta turistorten på ön och där det händer saker - om det händer något alls på den här ön. Jag ville ha kontrasten mot lugnet på Folegandros.
Idag lägger jag med en karta över Kykladerna - längst ner hittar ni Santorini - västerut ligger Folegandros och ännu längre västerut ligger Milos. Nästa ö kanske blir Paros eller möjligen Sifnos - eller så stannar jag här.

Efter en snabb dusch så promenerade jag genom byn, en hamnpromenad med resturanger och affärer. Lite mera liv och rörelse. Ikväll kände jag för pasta - och jag hittade en italiensk restaurang som serverade ljuvlig Carbonara med riktig parmesan. Till förrätt - Mozarella sticks. Syndigt gott och som sätter sig som en smäck kring midjan. Till allt detta lite rött vin från Santorini.
Idag är det måndag och jag tar en Bara-vara-dag vid poolen. Det känns som om att jag upptäckt så mycket under så många dagar så att jag behöver smälta alla intryck genom att bara ligga vid en poolkant och slappa med en bok. Nu är jag inne på rummet en liten sväng för att äta lite - alldeles för varmt för att steka hela dagen. Men snart är det dags igen.....

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar