25 juni 2009

Santorini

Nu har mellanlandat lite på Santorini som är sååå vackert. Ångrar lite att jag inte valde att stanna här i några dagar men kanske tar jag det på vägen hem. Nu sitter jag på en taverna och har beställt in en Pastitio, en typ av lasagne fast på grekiska. Gott! Till detta kommer en iskall Mythos.

Gårdagens resa till Kretas sydsida var kanon. Det är så otroligt stort när man åker över bergen och kommer ner till kusten igen på andra sidan. Landskapet öppnar sig och man ser havet.

Vi promenerade runt en stund och sen tog vi ett dopp i havet vid Agia Galini. Efter badet satte vi oss på en liten taverna och beställde lunch och som vanligt smakade det underbart gott.


På tillbakavägen stannade vi en liten vacker by som heter Spili. Små gator och små butiker mitt ute i ingenstans.

Akka hade vi lämnat på Crete Cennel som drivs av Kimberley och Peter, ett engleskt par som startat om sina liv på Kreta. Tufft! Vi satt en stund hemma på deras altan och pratade. Jättetrevliga människor.
Dags för nästa etapp på resan och jag packade klart det mesta på kvällen eftersom resan vidare började redan kl 7 med bil till Rethymnon och sedan buss till Hieraklion och därifrån båt vidare. Nu sitter jag som sagt på Santorini efter en lite blåsig överfart. Som jag redan vet efter min båttur i Marstrand för någion helg sedan så klarar jag sjögång så jag kunde sitta ute och njuta av vinden och läsa min bok. SEMESTER, eller hur?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar