26 juni 2009

Folegandros - en upplevelse

Ännu en dag full av upplevelser. Men det är ju därför jag är här. Upplevelserna är så många att de är svåra att smälta. Jag tar dem med mig i minnet och får njuta av dem under vintern.

Idag pratade jag med killen som jobbar på hotellet och fick lite tips om vart jag skulle ta vägen. Han rekommnederade mig att ta bussen från Chora till Angali och bada där. Sagt och gjort jag lydde lokalbefolkningen och letade rätt på bussen. Bara den resan var hisnande. Över bergen och sedan rätt ner för ett stup på en väg som var lika bred som bussen, varken mer eller mindre.
Ner kom vi och alla andra verkade veta vart man skulle ta vägen så jag följde efter. Promenaden gick över berg, nerför åsnestigar och upp igen, runt och upp och ner....... tills vi kom fram till en strand som heter Agia Nikolas. Väl nere så upptäcker jag att detta är en nudiststrand men med begränsat antal nudister. De flesta solade och badade med badkläder på. Puh! Vilken tur så att man slapp klä av sig helt.
Stranden var helt ljuvlig och vattnet kristallklart. Men inga solstolar så nästa inköp blir en bastmatta att ha under handduken. Lunchen intogs på tavernan uppe på bergskrönet och vilka lammkotletter. Går inte jag upp i vikt under den här semestern så blir jag förundrad.

Efter några timmar kändes det att det fick räcka. Jag vandrade tillbaka över bergen och funderade över hur jag kunde hitta den här ön. Vad fick mig att välja just Folegandros?
Jag stannade en stund till på sandstranden där jag trodde jag skulle tillbringat hela dagen och den var också toppen. Lite folk så jag tog på mig iPoden och lyssnade på stilla musik och bara satt och blundade. Lite yoga...... Hannah brukar ju säga det till oss på yoga klasserna - tänk att du sitter på en sandstrand och känner att du sjunker ner i sanden.... nu vet jag hur det känns. Underbart!

Hemma på mitt rum så kopplade jag upp datorn och följde Sveriges match mot England. Middagen ikväll blev sen... jag kunde inte slita mig från matchen. Tänk om..... en final hade ju varit suveränt - på hemmaplan. Tänk om de här killarna kan få chansen att spela mera ihop... Sveriges landslag har en framtid.

Det blev middag nere i Chora och jag fick skjuts hem på en moppe, killen som jobbar på hotellet skulle upp och kolla poolen.. det var längesen jag åkte bak på en moppe. Typ 30 år sen.
Nu sitter jag på min terass och lyssnar på vinden och skriver av mig.... en hel följetong idag. Hoppas ni orkade läsa.

1 kommentar:

  1. Klart vi orkar läsa. Din resa har blivit min på ett sätt. Tack för alla upplevelser och bilder :) :) :) xoxo Kicki

    SvaraRadera