18 juni 2009

De första dagarna


Nu är jag framme på Kreta och resan ner gick alldeles utmärkt. Allting klaffade enlig planerna, flyget var i tid, bagaget kom fram och jag hann med både buss till Piraeus och sista färjan mot Kreta. Kanonstart!
När jag väl installerat mig på färjan så satte jag mig på däck och åt en pizzabit och en Amstel och bara njöt av värmen kl 22 på kvällen. Nu är jag på väg, på riktigt.......

Tänk att min tur fortsatte dagen efter, färjan anlände till kajen i exakt rätt tid, 05.00. Nästa trip blev med buss utmed kusten från Hieraklion mot Episkopi Beach (väster om Rethymnon) Där väntade Mimi och Akka och vi tog en härlig morgonpromenad på stranden. Vattnet är ljummet och vinden sval.

Den första dagen tillbringde vi hemma vid huset. Det är så skönt att sitta i skuggan under vindruvsrankorna. Jag hjälpte Mimi med att vattna alla olivträden och vi satt mycket och bara pratade. Det är så härligt att träffa henne igen. Det är ju ett halvår sen sist. Vi åt en lätt lucnh bestående av grekisk sallad och tsatsiki. Det smakar ju så gott härnere.
Nu planerar vi att tillbringa dagen på stranden för sol och bad......

Det blev en dag på stranden - vattnet varmt och en lagom havsbris drog in så att man inte svettades ihjäl. På vägen hem handlade vi lite mat i byn och jag fick köra en underbart härlig automatväxlad Volvo 740. Det är riktig bil det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar