01 juli 2009

Milos - en ö att bli kär i

Idag bestämde jag mig för att stanna kvar på Milos istället för att åka vidare mot ännu en ny ö. Jag känner att här finns mer att uppleva, jag är inte klar med Milos. Stannar till lördag eller söndag..... sen måste jag dra vidare mot Santorini för mitt flyg hem går därifrån.
Efter min Bara-vara dag så hade jag återigen energi att upptäcka. Det blev en båttur runt ön och det var nu jag blev kär. Det var en fantastiks dag med så många intryck av olika slag. Vi började resan från Adamas norrut, ut från kratern. Sen tog kapten av västerut och vi fick se en första jätteklippa. Vani.
Sen åkte vi hela kustremsan ner till Sykia där båten nästan kröp in i en grotta där det finns en källa med färskvatten. När vi rundade ön gjorde vi ett första badstopp vid Leftiko. Och det är nu som jag börjar fatta att den här ön är värd att stanna kvar på. Badet var ljuvligt och hade nog varit ännu roligare om man haft en snorkel. Vattnet är kristallklart.


Nu fortsatte resan och jag skulle köpa mig en kopp kaffe men icke sa killarna i baren, Janis och Elias. Nu är det ouzo-time och det blev det. Jag stod och pratade med Chie från Japan och ett par från rethymnon och Athen.

Nästa stopp blev ännu ett bad vid Gerakas. Ett strand som man bara kan nå från vattnet. Se på bilden så fattar ni att man bara inte kan ta sig ner. Mer och mer intryck som måste få plats. Tur man har kamera. Lunchdags på den lilla ön Kimolos och vid det här laget var Chie lite berusad av all ouzo men fnissig och kul.
Efter lunch fortsatte resan med mera fotostopp vid Sarakiniko. Jag skriver mer om det i nästa inlägg för Sarakiniko fick en hel dag för att kunna upplevas ordentligt. Vi hann med ytterligare ett badstopp i den lilla byn Firopotamos.

Under sista etappen på resan stod jag och Chie och pratade med två systrar från England, Tamsin and Jenny, och vi bestämde att vi skulle ut och äta tillsammans. Det var deras sista kväll på Milos. Men Janis bjöd hem oss allihopa på party och vi träffades i hamnen senare på kvällen och tog en taxi till Pollonia, hem till Janis. Efter ett tag fortsatte vi tjejer till en resturang medan Janis och hans vänner fortsatte sitt party.

En otroligt händelserik dag så när jag kom hem frampå nattkröken så stupade jag i säng.... Dödstrött men Kär i en ö i Medelhavet!

1 kommentar:

  1. I can't read the post but I like the photos :)
    It was lovely to meet you on Milos. Hope you enjoyed the rest of your stay.
    Back to work tomorrow for me :(

    Jenny

    SvaraRadera