08 juli 2009

Santorini - vulkanön

Min plan från början var inte att åka till Santorini alls i år men jag hittade en biljett hem som blev bra och då ingick inrikesflyg från Santo till Aten, istället för båten som tar 5-6 timmar och sen stressa från Piraeus till flygplatsen. Så - det blev Santo i år igen och jag tänkte att lite lugn och ro kanske behövs innan man ska hem igen så jag valde Honeymoon Beach i Perivosa på sydsidan. Hos Julia och Paris med sonen Michailis. Ett kärt återseende... och jag fick ett toppenrum.
Redan första dagen drog jag ner till stranden, bara för att känna på den heta svarta sanden och bada. Och det är nåt speciellt med denna mystiska vulkanö. Kvällen tillbringade jag med middag på hotellet och eftersom jag var ensam vid mitt bord så fick jag under kvällen sällskap av hela familjen. Det blev sent och det blev mycket krasi - vin.
Stranden igen - och på kvällen tog jag bussen till Fira. På vägen dit fick jag sällskap av ett norskt par från Trondheim. Deras första båtluff i Grekland och de stortrivdes. Fira är en riktig turistfälla med affär efter affär som säljer allt möjligt. Skillnaden mot andra turistorter är att i Fira så säljer de en hel del kvalitetsprodukter och har en hel kvarter med guldsmedjor/butiker.
Men solnedgången är underbart vacker. Många väljer att se den från Oia men den är minst lika vacker i Fira.
Sista dagen - stranden och på kvällen blev jag inbjuden på en grekiskt fest på Meteora, en resturang som drivs av ett riktigt energiknippe, Princess Irene. Det blev dans, porslinkrossning och massor av krasi, igen. Jag träffade en underbar kvinna från Newcastle som bodde 5-6 månader om året i Perissa. Vi hade massor att prata om så det blev vansinnigt sent/tidigt men sista kvällen kan man väl få slarva lite......

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar