01 mars 2009

Så mycket intryck

Budapest ÄR en otroligt vacker stad. Nu har jag sett det med egna ögon!
Dagen började med en stabil frukost med massor av onyttigheter bl.a ungersk salami. Som jag bara måste köpa med mig hem av. Riktigt gott! Sen dags för turistbussen.... första etappen tog ca en halvtimme och tog mig genom staden, förbi massor med vackra gamla byggnader, statyer och torg. Men jag hade en plan över dagen så jag satt snällt och lyssnade och insöp intrycken utan att hoppa av bussen.... kontrollbehov!
Först anhalten var Slottsområdet på Buda-sidan. Jag hann bara se en bråkdel av allt vackert, den vackert byggda Kedjebron, Széchenyi lanchid, den berömda katolska Mattiaskyrkan (övertäckt av byggnadsställningar), den otroligt vackra Fiskarbastiljen och Slottet som idag är en massa olika museer eftersom Ungern är en republik.
Jag satt en stund i i en arkad i Fiskarbastiljen och lyssnade på en kille som spelade klassisk gitarr. Helt osannolikt duktig. Detta är livskvalitee för mig.

Men... nu var det dags för nästa etapp av bussturen. Den ledde oss ner för slottsberget och upp på nästa kulle Gellertberget där Citadellet ligger. Denna utsiktsplats gav en verklig vy över hela Budapest.
Därifrån slingrade vi oss ner, över Elisabeth-bron (den på bilden igår) och utmed Donaus strand. Bussen körde förbi ett palats som byggts om till lyxhotell, Greshampalatset och sedan till Parlamentsbyggnaden. Där hoppade jag av igen och promenerade tillbaka utmed Donau. Det började bli lunchhdags och jag hittade en ungersk restaurang som bjöd på suverän Gulasch-soppa och ett glas cabernet-vin. Här hamnade jag jämte två svenska killar som kom dit just för gulaschen. Ovetande hamnade jag på rätt ställe!
Nya krafter och ännu en liten tur med hop-on bussen. Nu åkte bussen utmed Andrassy-avenyn som är en av UNESCO´s världsarv. Avenyn slutar vid Hjältarnas torg och här var det dags för nästa avhopp och en promenad bland statyer, en park med små dammar och ett av Budapest´s badhus, Széchenyi Bath. Jag var inne och rekade lite och kanske går jag dit efter kursen imorgon. Det vore häftigt att få uppleva ett thermalbad och massage.

Budapest har tre tunnelbanelinjer och klart att jag måste prova även det. Inte det mest moderna men ett snabbt sätt att ta sig tillbaka till centrum eftersom fötterna börjar kännas av lite.

Nu tog jag en promenad till det som är lite retro-område men tyvärr var allt stängt, det är ju faktiskt söndag. Här ska finnas cafeer, gårdspubar och second-hand butiker. Jag fick i alla fall en vilopaus på en pub där jag tog en ungersk öl, helt ok och riktigt god faktiskt.
Nu kommer ett negativt intryck - man röker inne på en del pubar, vilket känns udda. Det luktar inte gott :-(
Dags för hempromenad..... och vila på hotellet. Ikväll blir det mat i hotellbaren och sen tidigt i säng. Jobb imorgon.

1 kommentar:

  1. Hejdu.Kram och grattis på födelsedagen i förskott.
    Skrev till dig på ett annat datum på kommentarer igår.Hoppas du läser det. Ha det fortsatt trevligt på Din resa. Faster

    SvaraRadera