28 februari 2009

Resan till Budapest

Nu blir min blogg en RESEBLOGG..... Jag är nu i Budapest och resan ner gick alldeles utmärkt. Inga som helst problem med flygen, inga förseningar, inga skrikande småbarn och lite folk på planen. Härligt!
Jag åkte en Airportshuffle in till stan, ca 25 km i en liten buss. Den körde igenom, det som för mig är så mycket öststat som den kan bli, gråa industriområden med förfallna hus, rostiga bilar och smuts. Men hotellet, Radisson SAS Béke är jättefint.
Jag hittade en karta och drog iväg. Helt plötsligt kom jag på att jag var hungrig och då dök det upp ett Bombay Express, indisk fastfood, hihi, jag är i Ungern och äter indisk mat. Ja, ja!

Efter mat och en indisk öl promenerade jag vidare västerut. En massa gamla byggnader. Jag måste kolla sen vad jag egentligen sett. Vackert är det. Tyvärr mulnade det på under eftermiddagen men det är runt 7-8 grader så det är ok.

Som vanligt hittade jag en bokhandel och kunde köpa några böcker åt Hanna! Sen helt plötsligt hamnade jag på The Fashion Street (den hette något annat på ungerska) med alla butiker a´la Paris och Oxford Street. De finns här också.
Sen hittade jag bron som man bara måste se enligt turistguiden... njae, inte vidare värst arkitektur på den, trots att den byggnassmässigt ska vara det. Inget vidare foto heller för det började bli mörkt. Erzsébet hid, heter den i alla fall.

Jag har även köpt biljett till imorgon för att åka turisbuss, en sån där hop on hop off som går genom hela stan så att man kan se det som måste ses på kort tid. Det finns massor som jag planerat inför morgondagen. Första bussen startar 10.00 och den är jag på. Mera rapport om det sen..... Det blir i alla fall slott, shopping och bad.
Promenaden hem gick via smågator och mera gamla, gamla byggnader. Många väldigt fina men många förfallna. Först stoppet på vägen hem blev på en pub/restaurang/club som spelade amerikansk/västeuropeisk musik. Inkastaren hade jobbat i Göteborg och tyckte om svenska tjejer..... själv var han runt 60. Han hade jobbat på restuarang i Sverige. Där tog jag en Campari Orange och vilade benen en stund och lyssnade på Abba, Beatles, Edith Piaff och Beach boys. Allt i en enda röra.

Sen vidare igen, ännu mera förfallna gamla hus och där..... en pub...... med skottar!!!!! De finns överallt och där var det livat. Fotboll från skotska ligan på en storbild och rugby på en annan. Den tredje visade blandad fotboll och det jublades när Liverpool låg under. Varför gör de på detta viset?... Anders, du borde varit där :-)


Nu är jag tillbaka på hotellet och kopplar av lite. Om en stund går jag ner och äter en bit mat.... troligen blir det gulaschsoppa. Jag måste ju vara lite ungersk idag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar