29 mars 2011

Holland del 2

Efter spelningen åkte jag med Pekka och hans vänner till Oosterbeek. Det blev sen ankomst så familjen låg och sov. Prata får vi göra imorgon. Söndag Dag 4 Vilket vi också gjorde. Jag och Lena fann varandra direkt vid första ögonblicket, en första kram och sedan började vi prata. Efter frukost tog vi en lång promenad genom Oosterbeeks vackra omgivningar. Det konstiga är att det känns som om jag känt Lena "forever" och Pekka är sig precis lik efter 30 år. Mycket lurifax i ögonen och en härlig känsla för livet. Jag gillar dem båda fantastiskt mycket!

Efter promenaden satt vi ute i trädgården och fortsatte prata. Pekka fixade en jättegod laxsmörgås till lunch innan han skulle ut och cykla. Han tränar inför Vätternrundan.













Jag och Lena satt kvar en stund men sedan åkte vi till Doorwerth Castle som ligger strax utanför Oosterbeek. Först tog vi ytterligare en promenad genom den vackra omgivningen, tittade på en slussöppning i Rhen innan vi satte oss på borggården och åt Bitterballen och tog ett glas rosevin och bara njöt av solen. Det har varit en fantastiskt varm och solig dag.







När vi kom tillbaka hem så hade Pekka cyklat klart och vi åkte till ett pannkakshus, något som är vanligt i Holland. Man gräddar en stor pannkaka och toppar den sedan med olika toppingar, kött, kyckling, vegetariskt, mexikansk. Vad man vill egentligen. Jättegott med en iskall öl till. Till dessert beställde vi glass, konstigt att den alltid får plats, hur mätt man än är.

Efter maten körde vi runt en sväng och jag fick se Arnhem, den berömda bron som man slogs om i slutet av andra värlskriget. Pekka kunde massor om detta och även om det inte är mitt stora intresse så är det jätteintressant att lyssna på.

Hemma satt vi i soffan en stund och fortsatte prata. De berättade lite om företaget de jobbar på och det var nära att jag stannat kvar längre men tyvärr fanns inga bra flygförbindelser hem.


Sista dagen, måndag. Jag följde med till företaget Penko, där både Pekka och Lena jobbar, och fick en rundvanding av båda, först Pekka som visade teknikdelarna och produktionen och sedan Lena som visade lager och adninistationdelen. Jag märket under den korta stunden att jag saknar närheten till produktion och tillvekning av elektronik. Efter fika så körde Lena mig till tåget och jag tog mig till Amsterdam.


I Amsterdam tog jag en kort promenad, kollade Redlight District och shoppade lite skor. Det blev ingen lång stund men jag får åka tillbaka och ge staden en ny chans. Jag tror att den förtjänar det. Hemresan till Sverige blev helt lugn, Amsterdam via Köpenhamn och hem till Borås och till vardagen.

En resa som gett mig nya vänner, nya upplevelser och massor av ny energi och livsglädje. Jag har upplevt våren och snart kommer den till Sverige.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar