29 mars 2011

Holland del 1

Dag 1 Torsdag Äntligen blev det då dags att åka till Holland, en resa som jag sett fram emot länge nu. Jag kom iväg till Säve, incheckning och resa till Weeze (utanför Dusseldorf) gick hur bra som helst. I Weeze hade jag en stunds väntan innan bussen still Nijmegen skulle gå så jag gick ut och satte mig i solen - kroppen fick en liten chock. Det var 18 grader varmt och strålande solsken. Vad gör man då????? Man sätter sig i solen och beställer ut en iskall öl och bara njuter av att leva! Efter en buss- och tågresa så var jag framme i den vackar staden Den Haag. Jag promenerade sakta genom stan till mtt hotell, checkade in och mötte sedan Petra, denna underbara människa som betyder så mycket för mig. Vi hittade en liten pub där vi kunde sätta oss och prata och äta (natu4ligtvis blev det öl också). Båda var vi trötta, Petra av en hel vecka med 3 tokiga grabbar och jag efter en lång resdag. Så det blev inte så sent men mysigt.



Nästa dag nr 2, fredag, så promenerade jag själv en stund i staden och hittade en kanonställe som heter Bagels & Beans. Jag fick en underbar frukost med Bagels, en stor Cappuccino, apelsinjuic. Efter frukostbageln testade jag en med smör och strössel. Förvånansvärt gott.

Dags för shopping och strosande med Petra. Vi gick massor, in och ut i diverse butiker och det blev en del handlat. Vi lunchade och kunde sitta utomhus i vårsolen och njuta och prata.


Efter lite mera shopping så hittade vi grabbarna, på en pub i solen. Vi anslöt och fortsatte att njuta av de vackra vädret. Det är vår!!!!!!

Dags för spelkväll. Det blev lite mat och sen backstage för att vänta på Daniels spelning. Som så många gånger förut så lyfter han hela publiken. Han har en fantastisk förmåga att få kontakt och han når fram med sin musik och sin röst. Efter spelning satt vi kvar på Super Markt och partajade lite innan vi gick tillbaka till våra hotell.


Dag 3 Lördag Dagen började med frukost på Le Ville innan vi åkte till Super Markt för att lasta in instrumenten i bilen och sedan åka till Hilversum för livesändning på Radio 6. Jag har aldrig varit med i en studio så det blev några intressanta timmar.


Efter radioprogrammet fortsatte vi mot Hellendorn som verkligen ligger mitt ute i ingenstans. Kvällens spelning skulle äga rum på Lantaarn. Inlastning av instrument och sedan middag med de andra banden som ska spela ikväll.... Ett väldigt annorlunda liv det här och verkligen en kontrast till mina vanliga resor och mitt vanlig liv. Men konstigt nog så trivs jag med vilket som... Jag tar dagen som den kommer och njuter av det jag får uppleva och se. Spelningen blev återigen så himla bra. Daniel är verkligen populär här i Holland det märks. Så till nästa del på min resa.

För en tid sedan fick jag kontakt med en gammal barndomsvän via Facebook, Pekka. Vi umgicks under många år i ett gäng och vi följde varandra tills vi slutade på Teknis 1981. Sen tappade vi bort varandra, Pekka flyttade till Västerås och träffade sin Lena. Jag var kvar i Borås med min Tomas..... Nu 30 år senare hade vi via fb bestämt att vi skulle träffas och att jag skulle bo hos dem i Oosterbeek. Pekka kom till Hellendorn med två vänner för att lyssna på Daniel. Jag träffade Pekka utanför Lantaarn och han var sig precis lik.... inga problem att känna igen honom, samma leende som förr. Resten av resan handlar om mina dagar med Lena och Pekka!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar