11 juli 2011

Whiskyprovning

Vilken whiskyprovning jag fick uppleva i helgen. Fyra olika whiskysorter som jag troligen aldrig mera kommer att få tillgång till.
Den började med en anCnoc, en Highland whisky. 1975 - 2005, en 50%-ig 30-åring. Den är lagrad på amerikanska och spanska ekfat. Med några droppar vatten fick vi bort spritigheten och underbara smaker och dofter uppenbarade sig, fruktig och med en touch av vanilj.
Efter en stund var det dags för nästa smakupplevelse. Turen hade kommit till en Black Bull. Detta är en blended whisky, åter en 50 %-ig 30-åring som inte finns att köpa. Spännande. Lagrad på sherryekfat. Även denna behövde några droppar vatten för att få fram alla smaker, den här gången mer åt chokladhållet, passar mig alldeles utmärkt.
Tredje provflaskan innehöll Glen Grant. Inte heller denna var något vanlig whisky. Den här är destillerad 1961, en bra årgång!!! Den här är 40% och kan drickas precis som den är. Underbart god och massor av smaker.... http://www.masterofmalt.com/whiskies/glen-grant-1961-whisky/
Sista flaskan blev en ren höjdare, en whisky från ett destilleri som inte längre är öppet och som jag aldrig trodde jag skulle få smaka på, en Port Ellen från 1982. Lätt rökig och smakrik.....
Det här var den abolut bästa whiskyprovningen jag fått uppleva. Att få möjlighet att få smaka på 4 så olika whiskysorter som alla smakar ljuvligt är en upplevelse utöver det vanliga.
Tack Anders!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar